Post op LinkedIn, 24 mei 2024
Ontwerp met een dubbele bodem
Voor de Almeerse cabaretier Erik Kaizer maakte ik het ontwerp inclusief foto voor een affiche en bijpassende flyer voor zijn nieuwste voorstelling ‘Erik is eerlijk’.
De muzikale cabaretvoorstelling roept meteen een tegenovergestelde vraag op: is Erik wel zo eerlijk als hij beweert? Deze ambivalentie wordt door de foto versterkt. Velen zullen hierin wel het zogenaamde ‘mugshot’ herkennen en dan ben je waarschijnlijk niet van onbesproken gedrag.
Kom in juni in De Voetnoot in Almere kijken of Erik wel zo eerlijk is. Scan de QR-code voor meer informatie en het bestellen van kaarten.
Post op LinkedIn, 3 maart 2023
Ontwerp uitnodigingskaart
Voor de gemeente Almere mocht ik de uitnodigingskaart maken voor de installatie van de nieuwe burgemeester Hein van der Loo op 8 maart aanstaande. Een mooie opdracht voor een grafisch ontwerper.
Op een plat vlak laat het ontwerp zich wat lastig uitleggen. Het is namelijk een gevouwen kaart (eindformaat A5) waarbij aan de voorzijde wat abstracte kleurvlakken te zien zijn met het woord Uitnodiging. Even de spanning opbouwen. Als je de kaart volledig bekijkt, wordt duidelijk dat aan de buitenzijde de vlag van Almere is afgebeeld.
De sfeervolle foto aan de binnenzijde van de uitnodigingskaart laat een deel van de skyline van New Town Almere in de avond zien. De combinatie met gekleurde balken en vierkanten geeft het geheel een modern en eigentijds karakter.
Post op LinkedIn, 19 april 2022
Ontwerp logo voor Kern voor Klimaat
Voor de burgerbeweging Kern voor Klimaat maakte ik het ontwerp voor een logo. Het is geïnspireerd op de vorm van een atoom die als het ware de aarde omarmt en beschermt. De blauwe en groene steunkleuren zorgen voor een frisse, groene en duurzame uitstraling. Bij de productie van kernenergie komen immers geen broeikasgassen vrij.
Het aantal voorstanders vóór kernenergie neemt de laatste jaren weer toe doordat de gevolgen van klimaatverandering door de uitstoot van fossiele energiebronnen steeds ernstiger wordt. En de nadelen van afhankelijkheid van olie en gas uit Rusland zijn op dit moment maar al te duidelijk.
Artikel LinkedIn, oktober 2020
Nieuwe website voor 4/5 mei Comité Almere
Het 4/5 mei Comité Almere organiseerde de eerste Dodenherdenking op 4 mei 1977 in het oudste stadsdeel Almere Haven. De pioniers van toen, Han Lammers (Landdrost), Bob Friedlander en Frits Huis waren er nauw bij betrokken. Het Rijk was initiator omdat Almere in 1977 nog geen officiële gemeente was.
De vele foto’s waaronder herdenkingen van de afgelopen jaren in Almere spelen een prominente rol in de website. De kleuren rood, wit en blauw van de Nederlandse vlag, de zakelijke schreefloze letters en de strakke vormgeving zorgen voor een sobere en ingetogen sfeer die goed past bij de jaarlijkse dodenherdenking in Almere.
‘VisualBits en natuurlijk de creatieve geest van Frank Langedijk creëerden in één keer onze geweldig mooie nieuwe website! Meedenken over de branche, gevoel voor sfeer en jarenlange ervaring leverden een geweldig resultaat.’
Shira Waage, voorzitter 4/5 mei Comité Almere
Post op LinkedIn, 19 augustus 2019
Ontwerp logo voor Propolis
Voor de holding Propolis maakte ik het ontwerp voor een logo. Propolis is een lijmachtige substantie, gemaakt door honingbijen uit knoppen, sap van planten en bomen (meestal hars), en andere botanische bronnen. De stof beschermt een bijenvolk tegen gevaar van buitenaf en tegen de verspreiding van infecties van binnenuit. Dat komt overeen met de functie die de Holding bedoeld heeft te hebben voor de onderliggende werkmaatschappijen.
Voor- en achterzijde visitekaartje Propolis
Persbericht, augustus 2019
De Voetnoot heeft een nieuw jasje gekregen
Culturele broedplaats De Voetnoot, dè hotspot voor kunst en cultuur aan het Stadhuisplein in Almere Stad, heeft aan de buitenzijde een opvallende facelift gekregen. Sinds enkele weken hangen er grote banieren aan de brandtrappen bij de twee centrale ingangen van het gebouw.
De banieren hebben de vierkante reclameborden van een aantal creatieve bedrijven vervangen die jarenlang aan de brandtrappen bevestigd waren. Volgens grafisch ontwerper Frank Langedijk gaven de losse borden weliswaar een levendig en divers beeld maar zag het geheel er ook wat rommelig en onsamenhangend uit. Ook waren een aantal borden gedateerd door wisselingen van bedrijven binnen De Voetnoot. Vanwege weerbestendigheid is het produceren van een reclamebord relatief duur temeer omdat er voor de bevestiging een hoogwerker moet worden gehuurd. De huidige banieren hebben daarentegen een tijdloos karakter en dat maakt het, in samenwerking met de gemeente, tot een duurzame oplossing. Vanuit diverse richtingen zijn de in totaal vier banieren van grote afstand te zien.
De banieren moeten De Voetnoot zichtbaarder maken als culturele broedplaats in Almere Stad en laten zien dat ze als collectief van bedrijven naar buiten treedt. ‘De Voetnoot staat voor culturele ambacht en kwaliteit, daarin willen we eenheid uitstralen’ aldus het bestuur van De Voetnoot.
Artikel LinkedIn, juli 2019
Nieuwe website voor nabestaanden
Als een dierbare komt te overlijden staat je hoofd niet direct naar het regelen van allerlei (complexe) zaken die dan ineens belangrijk zijn. Melinda de Wolff is de aangewezen persoon die kan helpen bij de administratieve afwikkeling. Voor de nabestaandenassistente maakten wij een eenvoudige en heldere website waarbij fotografie een grote rol speelt. De foto’s van Hilde Sneep wekken een bepaald vertrouwen waardoor je het gevoel krijgt Melinda al een beetje te kennen. Vertrouwen dat onder normale omstandigheden al een grote rol speelt in het contact tussen mensen laat staan bij een overlijden.
‘Ik ben superblij met het resultaat! Het is dankzij jou en Hilde Sneep een prachtige website geworden.’
Melinda de Wolff, de nabestaandenassistente